fbpx

Najlepszy sok dla sportowców!

Buraki zna każdy Polak. To u nas bardzo popularne warzywa. Niestety niewielu z nas zdaje sobie sprawę jak bardzo są wartościowe i okazuje się, że jego szczególne benefity odczuwają sportowcy – a efekty dosłownie powalają na kolana!

Spożywane są pod różnymi postaciami, np. w surówce, zupie, czy połączone z chrzanem (ćwikła). Niestety rzadko spożywa się buraki na surowo, bo są twarde i mają bardzo wyraźny, nie wszystkim odpowiadający smak, a to właśnie one są najbardziej wartościowe! 

 

Jest na to jednak sposób… Wystarczy z nich wycisnąć sok! Odpowiednio przyrządzony sok będzie w stanie wypić praktycznie każdy. A to właśnie buraki w postaci soku wywróciły jeden z dogmatów fizjologii sportu do góry nogami! Wcześniej uważano to wręcz za niemożliwe.

 

   O co konkretnie chodzi?

 

Otóż azotany, które występują w dużej koncentracji właśnie w burakach, usprawniają dopływ nasyconej tlenem krwi do mięśni. Ale to nie wszystko! Okazuje się, że pozwalają na uzyskanie z tego tlenu większej ilości energii – żaden suplement, lek, środek dopingujący, ani zabieg nie pozwalały dotąd uzyskać takiego efektu.

.

.   Co to oznacza w praktyce?

 

W przeprowadzanych badaniach z sokiem z buraków, stwierdzono na przykład, że jego jedna nieduża szklaneczka pozwala człowiekowi nurkującemu bez wyposażenia wstrzymać oddech o pół minuty dłużej niż zwykle. (1)

 

A w eksperymencie na rowerzystach, po wysączeniu soku z buraków, cykliście zdolni byli do takiego samego wysiłku jak grupa kontrolna, zużywając o 19% mniej tlenu! Kiedy zaś przedstawiono symulator na jeszcze większy opór, niż przy jeździe pod górę, odpadli z sił średnio po 11 minutach i 15 sekundach, a nie jak normalnie, po 9 minutach i 43 sekundach. Grupa pijąca sok buraczany wykazywała większą odporność przy mniejszym zapotrzebowaniu na tlen. Krótko mówiąc, sok ten sprawił, że organizmy cyklistów produkowały energię bardziej efektywnie. (2)

W innym badaniu osoby obu płci, które spożywały buraki pięć minut przed biegiem na 5km, poprawiły swój wynik przy takiej samej akcji serca. Co więcej, twierdziły nawet, że czują po biegu znacznie mniejsze wyczerpanie!

 

Czytając to pewnie tak samo jak ja, zastanawiacie się dlaczego więc ciągle mówi się tylko o suplementach diety wspomagających nasze wyniki sportowe? Po co niektórzy sięgają nawet po doping, aby je polepszyć? A czemu nikt nie wspomina o tak skutecznych i w pełni legalnych burakach?! No cóż, jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o… $! Na burakach ciężko jest przecież zarobić. To przecież sama natura! Dlatego nie usłyszycie o nich w żadnych reklamach. To taka ,,tajemna wiedza”.

 

   Oczywiście to nie jedyne zalety buraków…

 

Buraki mają właściwości antyoksydacyjne, antyseptyczne, przeciwzapalne. Poprawiają przemianę materii i silnie oczyszczają organizm. Polecane są szczególnie osobom chorym na anemię. Poszerzają naczynia krwionośne, zmniejszają ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego, w tym udaru mózgu choroby niedokrwiennej serca, czy zawału mięśnia sercowego…. Ale to oczywiście tylko część zalet jakie wykazują te warzywa! W dzisiejszym wpisie skupiliśmy się na zaletach jakie wykazuje w sporcie. Warto po prostu wiedzieć, że lista benefitów z nich płynąca jest po prostu ogromna!

 

   A jak stosować sok z buraków dla najlepszych efektów?

 

Dla osób pragnących zmaksymalizować swoją sprawność, optymalna dawka wynosi pół szklanki soku z buraków na dwie, do trzech godzin przed treningiem. (3) Warto pamiętać, że w tym wypadku więcej nie znaczy lepiej. W przypadku tego eliksiru, po przekroczeniu tej ilości, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zamiast na sali treningowej, wylądujemy w toalecie… Pamiętajmy że burak ma również silne działanie przeczyszczające!

  

   Jak wyciskać sok z buraków?

 

Ze względu na swój bardzo wyraźny smak, dobrze jest je łączyć, np. z jabłkami! Mogą się wtedy stać wręcz niewyczuwalne, nawet dla osób które specjalnie ich nie lubią. Oczywiście warto eksperymentować i polecam także połączenia z marchewką lub dynią. Sam nie przepadam za czystym sokiem buraczanym. Zawsze traktuję go jako dodatek.

 

Buraki charakteryzuje również specyficzna, włóknista struktura, która będzie wyzwaniem dla słabej jakościowo wyciskarki. Ja używam i polecam sprzęt Kuvings. Możecie dowiedzieć się o nich więcej klikając w ten link, który równocześnie uprawnia do 10% rabatu na cały asortyment sklepu. Na zdrowie! 🙂

1. Engan H.K., Jones A.M. Ehrenberg F., Schagatay E. ,,Acute dietary nirate supplementation improves dry static apnea performance”. Respir. Physiol. Neurobiol. 2012, 182(2-3), s. 53-59.

2. Bailey S.J. , Winyard P., Vanhatalo A. i in. ,,Dietary nirate supplemetation reduces the O2 cost of low-intensity exercise and enhances tolerance to high-intensity exercise in humans”. J. Appl. Physiol. 2009, 107(4), s. 1144-1155.

3. Wylie L.J., Kelly J., Bailey S.J. i in. ,,Beetroot juice and exercise: pharmacodynamic and dose-response retationships”. J. Appl. Physiol. 2013, 115(3), s. 325-336.

+ Inspiracja: książka ,,Jak nie umrzeć przedwcześnie” – Dr Michael H. Greger, Gene Stone.

 

Pragnę poinformować Cię, że Zgodnie z art. 13 ust. 1−2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 (tzw. RODO), zapewniamy bezpieczeństwo danym, które są przetwarzane w ramach działania naszej strony. Klikając „Akceptuję” lub zamykając okno, zgadzasz się na warunki przetwarzania swoich danych osobowych wyrażone w Polityce prywatności.
Podziel się moim wpisem na Facebooku!
0 Points

Powiadom mnie o nowym komentarzu
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwyżej oceniane
Inline Feedbacks
View all comments
Blog Ozonee
30 dni temu

Kocham buraki i barszcz czerwony – nie wiedziałem, że mają inne zalety oprócz doskonałego smaku 😀

Dorota
Dorota
29 dni temu

Piję sok z buraka i nie tylko już od 2 lat prawie codziennie. Nie odczuwam wogole zmęczenia, po długim dniu pracy bądź wysiłku. Polecam ❤️