Członkowie organizacji prozdrowotnych w Wielkiej Brytanii twierdzą, że należy umieścić etykiety ostrzegawcze na artykułach spożywczych ze złym składem, takie jak chipsy. Podobne napisy istnieją już na opakowaniach papierosów. Działacze postulują także aby wprowadzić nowe podatki na słone produkty oraz zakaz sponsoringu reprezentacji sportowych.
Według inicjatorów ma to służyć temu, aby ograniczyć wzrost liczby zgonów z powodu m.in. chorób serca. Twierdzą, że te „odważne” środki należy wprowadzić w ramach zdecydowanego dążenia do zmniejszenia liczby osób przedwcześnie umierających.
Brytyjscy działacze zdrowotni wzywają rząd do większego zaangażowania w walkę z chorobami cywilizacyjnymi. W ich kraju, podobnie jak w większości innych rośnie m.in. liczba zgonów spowodowanych chorobami serca. Pod koniec czerwca 2024 r. lista oczekujących na opiekę kardiologiczną wynosiła aż 426 460 osób i jest to najwyższa liczba w historii!
.
Fundacja BHF (British Heart Foundation) zwróciła się do premiera, Keira Starmera, by podjął wyraźne działania, które miałyby na celu zmianę sposobu żywienia Brytyjczyków. Według nich jest to w obecnej sytuacji absolutnie niezbędne. Proponują m.in. właśnie wyżej wspomniane, umieszczanie etykiet ostrzegawczych na niezdrowej żywności, dokładnie takich jakie widzimy na opakowaniach papierosów. Etykiety te miałyby być obowiązkowe, bo jak wskazuje organizacja, polityka ,,próśb” stosowana przez rząd konserwatywny, wobec firm spożywczych nie przyniosła oczekiwanych rezultatów.
,,Rząd musi być ambitny w kwestii poprawy zdrowia wszystkich i wdrożyć środki, o których wiemy, że zadziałają. Nowy podatek od soli i cukru mógłby zapobiec prawie 2 mln przypadków chorób przewlekłych, a także przynieść do 3 mld funtów rocznie wpływów do budżetu.” – publiczne stanowisko fundacji British Heart Foundation.
.
Fundacja BHF postuluje także, aby rząd zmusił sektor spożywczy do poprawienia składu produktów spożywczych, poprzez wyeliminowanie z nich nadmiernych ilości soli, czy cukru. Organizacja wskazuje tu na wcześniejsze doświadczenie z podatkiem cukrowym, którego wprowadzenie w 2018 roku spowodowało, że dzieci rzadziej sięgają po słodkie napoje. Oprócz tego, oraz wyżej wspomnianych etykiet ostrzegawczych, BHF domaga się również aby zakazać firmom produkującym śmieciowe jedzenie reklamowania się na billboardach oraz sponsorowania reprezentacji sportowych.
.
,,Potrzebujemy, aby nowy rząd wprowadził surowe przepisy, które zakażą ostrych taktyk marketingowych niezdrowych produktów stosowanych przez koncerny spożywcze. Opakowania śmieciowego jedzenia potrafią być bardzo mylące, więc musimy zadbać o to, aby firmy stosowały czytelne dla każdego etykiety z przodu opakowań i nie mogły umieszczać mylących informacji o właściwościach zdrowotnych i wartościach odżywczych.” – James Toop, prezes fundacji British Heart Foundation.
Źródła:
1) https://www.theguardian.com/politics/article/2024/sep/06/warning-labels-food-taxes-rising-deaths-heart-disease-health-campaigners
2) https://www.theguardian.com/politics/article/2024/sep/06/warning-labels-food-taxes-rising-deaths-heart-disease-health-campaigners
3)https://www.donald.pl/artykuly/9TB4Ayke/brytyjczycy-rozwazaja-dodanie-ostrzezen-na-smieciowym-jedzeniu-takich-jak-na-paczkach-papierosow
Previous Article
Pierwsza gmina zakazuje reklam mięsa!
Next Article
W Polsce będzie produkowane sztuczne mięso
Powiadom mnie o nowym komentarzu
0 komentarzy