Jakie owoce wybierać?

ojjo2

Owoce są zdrową formą słodkiej przekąski, jednak jest wiele ich rodzajów i pewnie sporo osób zastanawia się które są najbardziej wartościowe. Dlatego postanowiłem to wytłumaczyć i opisać na prostym przykładzie.

 

Na powyższym obrazku widzimy porównanie jeżyny i jabłka. Wskaźnik procentowy mówi nam o tym, że 2000 kcal tego produktu spełnia średnio 275% lub 52% dziennego zapotrzebowania na wszystkie witaminy i minerały. Natomiast ułamek, mówi nam o tym na ile ze wszystkich 21 witamin i minerałów, nasz owoc spełnia zapotrzebowanie, czyli 17 lub 3. Wniosek jest prosty, jeżyny wypadają tu zdecydowanie lepiej od jabłka.

 

Nieprzypadkowo wybrałem akurat te dwa owoce. Jabłko to bardzo popularny owoc w naszym kraju, po który często sięgamy. Jeżyny natomiast pochodzą z grupy produktów owoców jagodowych, czyli najwartościowszej grupy owoców. Dodatkowo to właśnie jeżyny są na czele tej grupy.

 

Inne owoce, które należą do gruby owoców jagodowych to na przykład:

 

– morwa (200%, 13/21)

– maliny (180%, 16/21)

– czarna porzeczka (180%, 14/21)

– truskawki (172%, 17/21)

– czerwone porzeczki (169%, 13/21)

– agrest (148%, 12/21)

– borówka amerykańska (102%, 9/21)

http://stuffpoint.com/fruit/image/242481-fruit-fruit-salada.jpg

Dla porównania kilka innych popularnych owoców, które nie należą do grupy owoców jagodowych:

 

– kiwi (147%, 15/21)

– nektarynka (127%, 13/21)

– arbuz (125%, 11/21)

– awokado (119%, 12/21)

– grejpfrut (109%, 12/21)

– banan (98%, 10/21)

– gruszka (58%, 3/21)

 

Podsumowując, wszystkie owoce są dobrym źródłem witamin i minerałów, jednak owoce jagodowe są najwartościowszą grupą owoców. Pod względem wielu składników stanowią bogatsze źródło od pozostałych owoców i zawierają większe ilości niektórych ważnych składników mineralnych. Są one również jednymi z najsilniejszych przeciwutleniaczy.

 

Sam jem owoce zawsze po treningu i czasami do porannej jaglanki, a także sproszkowane owoce Amazonii – Owocowa Dżungla z wodą, podczas treningu. Możemy traktować je także jako dodatek do sałatek, czy element zielonych koktajli. Owoce są jedną z najprostszych dróg do spożycia dużej ilości witaminy C oraz dzięki temu, że smakują świetnie na surowo – ważnych dla naszego trawienia enzymów.

http://silaroslin.pl/userdata/gfx/69710a03437e0a6fbe9cb4ea635694bb.jpg

 

Źródło: ,,Dieta Odżywcza” – moja niedawna lektura, którą dostałem od samego jej autora, kolegi – Mateusza Żłobińskiego.