Dlaczego warto jeść FASOLĘ i inne strączki! – ODŻYWIANIE ZRÓWNOWAŻONE

images-horz

Według ostatnich badań Wydziału Żywienia i Sportu Uniwersytetu w Kopenhadze,  posiłki bazujące na strączkach – fasolach i grochu, są bardziej sycące niż posiłki oparte głównie na wieprzowinie i cielęcinie.  Wyniki sugerują, że takie odżywianie, pomaga również w utracie wagi.

 

Wysokobiałkowe warzywa sycą bardziej. Ostatnie badanie pokazało, że posiłki bogate w białko, których podstawą są fasola i groch dają lepsze uczucie sytości u uczestników badania, niżeli posiłki z wieprzowiny. W badaniu, 43 młodym mężczyznom podano 3 różne posiłki, w których fasola/groch, albo cielęcina/wieprzowina – były elementem kluczowym. Badanie wykazało również, że gdy badani dostali bogaty w białko posiłek bazujący na fasoli lub grochu, zjedli 12% mniej kalorii w swoim kolejnym posiłku, niż jeśli zjedli posiłek mięsny.

 

,,Posiłki bogate w białko, składające się ze strączków zawierały znacznie więcej błonnika niż posiłki wysokobiałkowe z mięsa wieprzowego i cielęcego, co prawdopodobnie przyczynia się do zwiększenia uczucia sytości”Profesor Anne Raben z Wydziału Żywienia i Sportu Uniwersytetu w Kopenhadze.

 

Zrównoważone odżywianie, może pomóc w utracie wagi. Co najciekawsze, badanie wykazało również, że posiłki mniej bogate w białko, bazujące na fasoli i grochu były tak samo sycące i smaczne, jak te bogate w białko, bazujące na cielęcinie i wieprzowinie.

 

15370182_1045610925567736_6696601804149768059_o

Ze strączków da się stworzyć wiele pysznych dań! Oto burgery, sprzedawane w restauracji Krowarzywa.

Jest to w pewien sposób sprzeczne z szeroko rozpowszechnianą wiarą, że powinno się jeść dużą ilość białka, ponieważ daje to większe uczucie sytości. To badanie sugeruje, że możemy jeść posiłki bogate w błonnik, z mniejszą ilością białka, i osiągniemy taką samą sytość.

 

 

z11137241qstraczki

Różne rodzaje strączków – fasola, soczewica, groch.

 

Wypunktuję jeszcze kilka faktów, potwierdzających dlaczego warto jeść strączki.

 

Cechy strączków:

 

– mają wysoki Indeks Sytości

– są dobrym źródłem białka

– zawierają duże ilości błonnika

– są bogate szczególnie w witaminy grupy B, potas, wapń, magnez, żelazo

– zawierają sporo substancji przeciwutleniających i fitoestrogenów

– są zasadotwórcze

– jest to źródło węglowodanów o niskim Indeksie Glikemicznym

 

Czym w efekcie skutkuje regularne spożywanie strączków:

 

– sprzyjają utracie wagi

– mogą obniżać ogólny stan zapalny

– odkwaszają organizm i ułatwiają zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej

– obniżają poziom całkowitego cholesterolu

– zmniejszenie ryzyka choroby niedokrwiennej serca, cukrzycy typu 2, miażdżycy, a także nowotworów

porównując osoby, które spożywają dużo białka roślinnego, do tych które wybierają zwierzęce, śmiertelność ze wszystkich przyczyn jest mniejsza u pierwszej grupy ludzi

 

 

Myślę, że to wystarczająca ilość powodów i dowodów na to, aby zwiększyć ich spożycie w diecie, kosztem mięsa. Jeśli podobał Ci się ten wpis, nie zapomnij pozostawić czegoś po sobie!

Wpis na podstawie badania: http://nexs.ku.dk/english/news/2016/beans-and-peas-increase-fullness-more-than-meat/